گفتگو با مدیر شبکه بهداشت و درمان رباط کریم درباره اصول تغذیه صحیح در روزه داری

دکتر جواد گلشنی اصل؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان رباط کریم در گفتگو با رباط نیوز، گفت: روزه داری عبارت است از اجرای یک برنامه کامل و منظم بهداشتی که در آن بهداشت جسم و بهداشت روان هر دو مد نظر قرار دارد.

دکتر جواد گلشنی اصل؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان رباط کریم در گفتگو با رباط نیوز، گفت: روزه داری عبارت است از اجرای یک برنامه کامل و منظم بهداشتی که در آن بهداشت جسم و بهداشت روان هر دو مد نظر قرار دارد.
رمضان، ماه مهمانى خدا، ماه پر برکتى  است که یک انسان مى تواند علاوه بر فیض معنوی، با رعایت اصول صحیح تغذیه ای بهره های فراوانی را نصیب بدن کند.
وی درادامه  برلزوم رعایت اصول تغذیه صحیح و سالم در ایام روزه داری ، یادآور شد:  علاوه بر رعایت سه وعده غذایی بصورت افطار ،شام و سحری،   غذای مصرفی در زمان روزه داری باید ساده باشد و روزه داران باید علاوه بر مصرف غذاهای پرفیبر  مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات،  در فاصله افطار تا سحر،آب فراوان(۸ -۱۲ لیوان) بنوشند که این کار برای جلوگیری از یبوست و رفع آن،دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظیم سوخت و ساز بدن و خصوصا جهت افرادی که کلیه سنگ ساز دارند مهم و مورد نیاز است .
دکتر گلشنی به غذاهای مضر در روزه داری اشاره و توصیه کرد: روزه داران بهتر است از غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده مثل شکر که بیش از اندازه تصفیه شده است،آرد سفید،غذاهای خیلی چرب(مثل کیک های خامه ای ،انواع بیسکویت های کرم دار،شکلات،شیرینی های تر و خامه دار،زولبیا و بامیه،باقلوا،حلوای پرشکر و چرب و گوشت های سرخ شده و کله پاچه)اجتناب نمایند.
همچنین از نوشیدنی های کافئین دار مثل چای ،قهوه و کولا ها کمتر استفاده کنند زیرا کافئین، ادرار را زیاد میکند و به همین جهت فرد را در طی روزه دچار کم آبی و احساس تشنگی می سازد .

سپس تصریح کرد: غذاهای کم چرب که در تهیه آنها از روش پختن استفاده شده است یا تنها با مقدار کمی روغن گیاهی مایع تفت داده شده اند، در کنار موادی چون سیب زمینی پخته و یا سبزیجات آب پز به همراه ماست در گروه اغذیه سالم جای دارند  که می تواند غذاهای مفیدی در روزه داری باشند. وشیرینی جات مورد استفاده باید شیرینی هایی باشند که در تهیه آنها از شیر،عسل،شیره انگور و یا سایر ترکیبات گیاهی استفاده شده است .
وی  درباره چگونگی افطار روزه  گفت: افطار بهتر است با آب ولرم و خرما،کشمش،عسل و بطور کلی با یک قند طبیعی باز شود.خوردن شیر گرم و مقداری نان به همراه پنیر و سبزی و نیز سوپ یا آش رقیق بهترین غذا برای افطار است.
گشودن افطار با آب جوشیده ولرم به دفع مواد سمی از ادرار و دستگاه تنفس کمک نموده،موجب سرحالی و سرزندگی فرد میشود.
بدن انسان در زمان افطار همچنین نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز(قند)داردکه سریعا انرژی لازم را در اختیار بافت های بدن و خصوصاً بافت های عصبی و مغز قرار می دهد.
– خوردن چای کم رنگ،شیر گرم،فرنی و حلیم کم روغن نیز می تواند در آغاز افطار مناسب باشد .
– سیب زمینی آب پز، سیفی جات پخته شده(برگ کلم،کرفس،کلم بروکلی،نخود فرنگی،هویج )مقدار کم گردو،شیربرنج،توت،کره و عسل و تخم مرغ آب پز نیز از غذاهای مناسب برای افطار هستند.
– زولبیا بامیه ممنوع است. همچنین با قند مصنوعی(قند،شکر،شکلات،شیرینی جات)افطار نکنید .
– در هنگام افطار از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید.
– هیچگاه افطار را با آب سرد و نوشابه های گازدار آغاز نکنید.
– آش رشته غلیظ که همراه با پیاز داغ زیادی است و به وفور در افطار مصرف میشود غذای مناسبی برای افطار نیست زیرا موجب سوءهاضمه و عوارض دیگر میشود. بهتر است از مصرف آن خودداری نموده، بجای آن از آش رشته رقیق و بدون روغن در وعده افطار استفاده شود .
مدیر شبکه بهداشت و درمان ربا ط کریم تصریح کرد خوردن شام در روزه داری بسیار اهمیت دارد و شام بعنوان یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه روزه داران گرامی قرار گیرد.  روزه داران شام  را در فصل تابستان ،کمی پس از صرف افطار ساده میل نمایند و در زمستان که عموماً اذان حوالی ساعت ۶  عصر می باشد بهتر است حدود ۳ ساعت پس از خوردن یک افطار ساده ،شام صرف شود . شام میتواند دربرگیرنده گوشت(سفید،قرمز و ماهی )نان و غلات،لبنیات،سبزیجات و میوه ها باشد. میوه بهتر است که در پایان شام یا کمی پس از صرف شام مصرف شود تا هم باعث تسهیل در هضم غذا شده و هم از یبوست جلوگیری نماید. برنج و خورشتی که چربی زیاد در طبخ آن استفاده نشده است ،سالاد و ماست ترکیب مناسبی برای شام روزه داران محسوب میشود.
وی در ادامه تاکید کرد: سحری،وعده اصلی غذایی در روزه داری محسوب می شود و سحری نسبت به دو وعده افطار و شام باید وعده اصلی را تشکیل دهد.این مسئله خصوصاًدر افرادی که فعالیت فکری زیادی دارند مانند دانشجویان و دانش آموزان یا ورزشکاران و کارگرانی که فعالیت جسمانی آنها زیاد است حائز اهمیت بیشتری است.کمبود بیش از حد انرژی در افرادی که به غلط  روزه ی بی سحری می گیرند سبب کاهش کارایی روزانه میشود.همچنین وقتی فرد روزه ی بی سحری می گیرد سوخت و ساز بدن وی به سمت تجزیه ناقص چربی ها پیش می رود که حاصل آن تشکیل ترکیباتی بنام اجسام کتونی است.تجمع این ترکیبات در بدن باعث بوی بد دهان،سردرد و دردهای عضلانی شده و احساس ناخوشی و بدحالی به فرد می دهد.حذف وعده سحری همچنین منجر به پایین افتادن قندخون میشود که خود موجب کاهش قدرت یادگیری ،بی حوصلگی و خستگی خواهد شد.برخلاف تصور برخی افراد،روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه عموماًمنجر به افزایش وزن و چاقی می گردد.
این مقام مسئول در پایان ضمن تبریک فرارسیدن عبادت و بندگی خدا  گفت: امیدوارم همگی به فضل الهی از سفره پربرکت مواهب و فیوضات ربانی در این ماه مبارک به نحو مطلوب بهره‌مند شویم و با تهذیب نفس ، خضوع و خشوع در قبال پروردگار، دل‌ها و جان‌ها را در آسمان رحمت واسعه الهی جلا دهیم باشد که در این لحظات ارزشمند تفکر و تامل، فرصتی فراهم آید تا ره‌ توشه‌ای ارزشمند برای خدمت خالصانه و بی‌دریغ به خلق خدا را کسب نماییم .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *