مجلس همچنان بی‌خبر از اقدام یواشکی آموزش و پرورش/آیا دولت تعهد بین‌المللی جدیدی برای ایران درست کرد!

در پیگیری قبلی خبرنگار سازمان بسیج فرهنگیان نمایندگان مجلس از جزئیات برنامه آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو که ایران بر طبق آن تعهداتی داده است ابراز بی اطلاعی کردند و در پیگیری جدید پس از رونمایی از سند ملی آموزش ۲۰۳۰، هنوز هم اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جزئیات آن همچنان بی اطلاعند.

به گزارش رباط نیوز به نقل از  راه دانا، پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان- مریم ضیایی: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، با عنوان مخفف یونسکو عنوان سازمانی فراملیتی است که در راستای هدف «جهانی سازی» گام بر می دارد، این سازمان در سال ۱۹۴۵ به عنوان یکی از اقمار سازمان ملل متحد تاسیس شد و طبق همان هدف نهایی جهانی سازی از طریق تمرکز بر برنامه «آموزش مشترک عمومی» در نظام تعلیم و تربیت تلاش می کند تا از طریق تاثیرگذاری بر اذهان، هدایت آنها را در دست گیرد.

مجلس همچنان بی‌خبر از اقدام یواشکی آموزش و پرورش/آیا دولت تعهد بین‌المللی جدیدی برای ایران درست کرد!

برنامه آموزش ۲۰۳۰ که براساس تفاهم نامه مسقط، بیانیه اینچئون و دستور کار تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تدوین شده است در ادامه سایر برنامه های آموزشی یونسکو برای تربیت یک شهروند جهانی تنظیم و ارائه شده و ایران نیز به آن پیوسته است.

مفاد این برنامه و بیانیه اینچئون در نگاه اول همان برنامه های مهم و مثبتی را که ما در سند تحول و سایر اسناد خود در آموزش و پرورش کشور داریم را به ذهن متبادر می کند اما با توجه به تفاسیر و شاخص های تفسیر هریک از بندها، تفاوت اساسی بین این بیانیه ها و اسناد ملی ما وجود دارد و از سوی دیگر بندهایی که بر نظارت و دریافت اطلاعات گسترده در آن وجود دارد که نگران کننده است. هرچند گفته می شود حق شرطی از سوی ایران در زمان وزرات فانی در آن گذاشته شده اما این حق شرط مانند سایر تعهدات ایران اطلاع رسانی نشده و پنهان است.

قرابت فکری غلیظ این روزهای برخی مسئولان فرهنگی کشور باعث شده است تا با وجود اسناد بالادستی معطل مانده و اجرا نشده ای چون سند تحول بنیادین، در راستای اجرای برنامه آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو از طرحی رونمایی شود که مشخص نیست بر چه اساس نام سند بر آن نهاده شده است؟!

در پیگیری قبلی خبرنگار سازمان بسیج فرهنگیان نمایندگان مجلس از جزئیات برنامه آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو که ایران بر طبق آن تعهداتی داده است ابراز بی اطلاعی کردند و در پیگیری جدید پس از رونمایی از سند ملی آموزش ۲۰۳۰، هنوز هم اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جزئیات آن همچنان بی اطلاعند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با ابراز بی اطلاعی از جزئیات این سند گفت: ما در حال حاضر در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم که مطابق آن تمام برنامه های آموزش و پرورش باید براساس سند تحول بنیادین باشد و آموزش و پرورش اگر برنامه ای خارج از این سند اجرا کند مجلس مقابل او را خواهد گرفت.

طرفداران برنامه های آموزشی یونسکو با این استدلال که لازم است ما از شیوه ها و تجربیات سایر کشورها برای رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت خود استفاده کنیم بر تعامل با این سازمان ها اصرار دارند اما آنچه در چنین برنامه هایی مشاهده می شود تجربیات و روش ها نیست بلکه وام گرفتن و تبعیت از اهداف است در حالی که بر اساس تعریف انسان، هدف نظام اسلامی ما و غرب از تربیت، کاملا متفاوت است.

محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش پیرامون سند خواندن آنچه جدیداً رونمایی شده بیان داشت: «این نگرانی ایجاد شده است که این نامگذاری و مهم جلوه دادن این تفاهمنامه توصیه ای برای تحت الشعاع قرار دادن سند تحول بنیادین و مهجور کردن بیشتر این سند است. واقعیت قضیه این است که اگر یک عهدنامه است و دولت اختیار امضای آن را داشته است باید به تصویب مجلس برسد و اگر یک بیانیه یا تفاهم نامه بوده است که به نظر من هم یک تفاهم نامه توصیه ای است؛ سند خواندن آن اشتباه است و مبنای کار ما همچنان همان تنها سند تعلیم و تربیت یعنی سند تحول بنیادین است.

وی همچنین گفت: نگرانی در خصوص بیانیه ۲۰۳۰ یونسکو این است که ما اختیاراتی در دستگاه تعلیم و تربیت برای سازمان های بین المللی ایجاد کنیم که استقلال فرهنگی ما را زیر سوال ببرد، مثلا مرکز آمار و اطلاعات یونسکو که کشورهای مختلف موظفند که کلیه آمار و اطلاعات آموزشی خود را به آن عرضه کنند؛ در قضایا مختلف دیده ایم که این نهادها جاسوس خواسته یا ناخواسته کشورهای غربی هستند و از این آمار و اطلاعات علیه کشور ما استفاده می کنند و این ساده اندیشی است که ما به راحتی اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

فرشیدی تربیت دانش آموزانی که اهداف یونسکو را در ایران پیاده کنند را غایت اجرای این تفاهم نامه دانست و اظهار داشت: لازم است مجلس حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشد، آنها هفده هدف از برنامه ۲۰۳۰ دارند که ظاهر واژه های اهداف زیباست و شاید ما هم در سند تحول خود برخی از آنها را آورده باشیم اما وقتی دقت می کنیم و این اهداف را با ۳۰۴ شاخص آنها مقابله می کنیم می بینیم که شاخص ها با اهداف ما و انسان تراز ما بسیار متفاوت است. مثلا یکی از بحث های آنها این است که آموزش و پرورش غیرایدئولوژیک باشد اما هدف ما تربیت انسان خلیفه الله است. یا آنها از اصول جهان شمول دفاع می کنند در حالی که ما از اصول الهی دفاع می کنیم ما چطور می توانیم اصولمان را با آنها تطبیق دهیم؟!»

گفتنی است رونمایی پر عجله از این برنامه و سند خواندن آن در حالی صورت می گیرد که مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در نشست عالی رتبه آموزش ۲۰۳۰در ایران، با اشاره به جای خالی معنویت در برنامه یونسکو گفته بود: «آموزش، شرط لازم برای تغییر زندگی است، اما کافی نیست و انسان امروز بیش از گذشته، نیازمند معنویات، اخلاق و ارزش‌هاست.» و مشخص نیست آیا این ابعاد در سندخودخوانده رونمایی شده نیز رعایت شده است یا خیر؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *